تبلیغات
میکروبیولوژیست - تخم مرغ

تخم مرغ

پنجشنبه 20 بهمن 1390 12:19 ب.ظ

نویسنده : تینا سپاسی
ارسال شده در: گلبول سفید ،

·       در میان منابع تخم مرغ از مواد غذایی ای است که علاوه بر داشتن مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین با کیفیت ، سرشار از املاح و ویتامین هایی است که به بهبود وضعیت تغذیه کمک می کند به طوری که با خوردن یک عدد تخم مرغ در شت ، 100 کیلوکالری انرژی دریافت و14 ماده مغذی ضروری (از ویتامین B12 تا ویتامین D و آهن ) به بدن می رسد .

سه سؤال در مورد تخم مرغ :

 

1)    چرا برخی از زرده ها نارنجی تر هستند ؟

این موضوع به طور مستقیم به تغذیه ی مرغ بر می گردد . اگر مرغ با ذرت تغذیه شده باشند ، زرده شان زردتر است . حتی اگر مرغ را با منابع غذایی رنگدانه دار مانند فلفل قرمز نیز تغذیه کنند در این حالت رنگ زرده به قرمزی خواهد رفت ، البته تخم مرغ ویتامین A و لوتئین بیشتری نیز خواهد داشت .

2)    تخم مرغ هایی که پوسته قهوه ای دارند با تخم مرغ های معمولی چه تفاوتی دارند ؟

تخم مرغ هایی که پوسته قهوای دارند نه از نظر طعم ، نه از نظر ارزش تغذیه ای وحتی کیفیت بر تخم مرغ های سفید ارجح نیستند زیرا این موضوع فقط به نوع مرغ بر می گردد. به این ترتیب که اگر مرغ پرهای سفید به خصوصی در ناحیه سر داشته باشد ، تخم مرغش پوسته سفید خواهد داشت و اگر این پرها قرمز باشند ، پوسته تخم مرغ قهوه ای رنگ خواهد بود .

3)    چرا نباید تخم مرغ خام یا نیم پز بخوریم ؟

سالمونلا یک آلودگی باکتریایی است که می تواند داخل وخارج پوسته تخم مرغ را آلوده کند . به این دلیل است که توصیه می شود تخم مرغ را خام یا نیم پز نخورید . در ضمن تخم مرغ را باید در یخچال نگه داشت تا احتمال بروز این آلودگی به حداقل برسد . مطالعه اخیر نشان می دهد که پروتئین دریافتی حاصل از خوردن تخم مرغ خام فقط 50 درصد قابلیت جذب را دارد در حالی که پخته آن با 90 درصد قدرت جذب همراه خواهد بود . بنابراین سالمندان ، کودکان و خانم های باردار به هیچ عنوان نباید تخم مرغ خام یا نیم پز بخورند .




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: جمعه 18 مرداد 1392 05:58 ق.ظ