تبلیغات
میکروبیولوژیست

خواب و سلول های عصبی

شنبه 28 تیر 1393 05:15 ق.ظ

نویسنده : تینا سپاسی

کمبود خواب باعث از دست رفتن حافظه و خستگی عمومی می‌شود؛ محرومیت از خواب تأثیرات زیادی بر انسان می‌گذارد و باعث آسیب‌های غیر قابل برگشت مانند از دست دادن سلول‌های عصبی می‌شود.

محققان آمریکایی مطالعاتی درباره اثرات کمبود خواب بر روی مغز داشتند و برای نتیجه‌گیری بهتر آزمایشاتی بر روی موش‌ها انجام دادند؛ آنها نیمی از موش‌ها را بیدار نگه داشتند و در این آزمایشات مشخص شد موش‌هایی که بیدار ماندند 25 درصد از سلول‌های عصبی را با وجود دوره کوتاه مطالعات از دست داده‌اند و این یکی از عادات بد انسان است که موجب بیماری او می‌شود.

 

به گفته محققان مثلاً یک کارگر شب کار در اثر بی‌خوابی دچار آسیب‌های فراوان می‌شود؛ این نتایج نشان می‌دهد بیدار ماندن آسیب‌های قابل توجهی به انسان وارد می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها از دست دادن سلول‌های عصبی برای هوشیاری و عملکرد شناختی است.

 

با این حال این محققان می‌گویند باید مطالعات بیشتری انجام داد تا به مضرات بیشتر بی‌خوابی پی برد.

منبع: مجله علوم اعصاب - انگلستان le journal Neuroscience





دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: خواب ، سلول های عصبی ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 24 تیر 1393 05:34 ق.ظ

میوه هایی برای سحر

پنجشنبه 26 تیر 1393 04:51 ق.ظ

نویسنده : تینا سپاسی
ارسال شده در: می دونستی ؟؟ ،

بسیاری از میوه‌جات و سبزی‌جات هستند که می‌توانند به عنوان ذخیره آبی در بدن بماند تا افراد در روزهای طولانی ماه مبارک رمضان کمتر دچار تشنگی شود.

اساسا استفاده میوه و سبزیجات برای حفظ ذخایر آب بدن در طول روز برای روزه داران بسیار کمک می کند و میوه هایی نظیر گرمک، هندوانه و طالبی، زرد آلو ، شلیل‌ ازجمله میوه‌هایی هستند که افراد روزه دار در طول تابستان می توانند در سحر استفاده نمایند.
سبزیجات نیز مانند میوه‌جات همچین نقشی را ایفا کنند اما کاهو بدلیل وجود 90 درصد آب موجود می تواند بهترین کمک کننده ذخیره آب بدن باشد.
ایا مصرف بیش از حد مواد فیبری تاثیرش در تشنگی داشته باشد ؟ : مصرف مواد فیبری موجب بروز اسهال در افراد می شود و مصرف فیبر بسیار ممکن است مشکلات روده بزرگ را به حداقل برساند و به چاقی افراد بیانجامد.



دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: گرمک ، هندوانه ، طالبی ، زرد آلو ، شلیل‌ ، میوه ، سبزیجات ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 24 تیر 1393 05:31 ق.ظ

افکاری ، رفتار و عاداتی که روی عملکرد مغز اثر می گذارند

سه شنبه 24 تیر 1393 04:33 ق.ظ

نویسنده : تینا سپاسی
ارسال شده در: می دونستی ؟؟ ،

بر اساس برخی از بررسی‌ها، کاهش افکار مثبت و فکر کردن به موضوعات منفی و ناراحت کننده، ممکن است کارایی مغز را تا حدود نصف کاهش دهد.
عوامل مختلفی موجب کاهش کارایی و بازدهی مغز می‌شوند که عوامل تغذیه‌ای از مهمترین آنها هستند.
نخوردن صبحانه و پر‌خوری دو عادت نامناسب در بین افراد جامعه است این دو عامل موجب افت فعالیت مغزی و کاهش قدرت ذهنی شده و عملکرد سیستم مغزی را دچار مشکل می کند.
البته برخی از عوامل وجود دارند که با وجود تاثیر قابل ملاحظه بر روی سیستم مغزی و عصبی، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
فکر کردن، بهترین راه برای تمرین دادن به مغز است.افرادی که افکار مثبت کمتری داشته و در واقع افکار منفی آنها غالب است،‌ بیشتر در معرض کوچک شدن مغز و کاهش عملکرد و فعالیت مغزی هستند.
همه ما دارای عادات و رفتار‌های ویژ‌ه‌ای هستیم که ناخواسته و نادانسته بر روی زندگی خصوصی، اجتماعی و از آن مهم‌تر بر روی شخصیت انسانی ما تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است.

رفتار‌ها وعادات کاهش دهنده و افزایش دهنده قدرت و کارایی مغز

  • تنفس عمیق: عادت کشیدن تنفس عمیق یکی از روش‌های افزایش کارایی مغز است، تنفس عمیق هوای زیادی را وارد بدن شما می‌کند و هوای زیاد یعنی وجود اکسیژن زیاد در خون و بنابراین در مغز است. چند تنفس عمیق از بینی و انباشتن هوا در شش‌ و ریه‌ بعد بازدمی آرام از دهان اکسیژن رسانی به خون را افزایش و شما را آرام و ریلکس می‌سازد.

 

  • با خود خلوت کنید: یک خلوت کوتاه یا یک مدیتیشن ساده که هم اکنون هم می‌توانید آن را انجام دهید. فقط کافی است لحظه‌ای چشم‌های خود را بسته و به تنفس خود توجه کنید. این کار از آشفتگی مغز و انقباض عضلات شما کاسته و به شما آرامش می‌دهد. هر زمان مات و گیج شدید، سریع توجه خود را به سمت تنفس‌ خود معطوف کنید. تنها با صرف 5 تا 10 دقیقه می‌توانید خود را آرام و ذهنتان را پاک و آماده برای انجام وظایف روزانه کنید.

 

  • صاف بنشینید: نحوه نشستن شما بر روی فرایند تفکر شما تاثیر گذار است. این مسئله را می‌توانید به خود تابت کنید. کافی است یک مسئله ریاضی را به صورت ذهنی در حالیکه به سمت جلو خم، به کف اتاق خیره و دهانتان باز و فرو افتاده است، حل کنید. بعد همین مسئله ریاضی را در شرایطی که صاف نشسته‌اید، دهانتان بسته و به سمت جلو و مستقیم به دور دست‌ها خیره شده‌اید، حل کنید. متوجه خواهید شد که در شرایط دوم، شما راحت‌تر تفکر و اندیشه می کنید.

 

  • مثبت بیندیشید: تکرار هر رفتار، عمل و اندیشه‌ای برای مغز تبدیل به یک عادت می‌شود. بنابراین سعی کنید رفتارها و تفکرات مثبت را تکرار کنید تا مثبت اندیشیدن و مثبت دیدن تبدیل به یک عادت و در نهایت تاثیر گذار بر روی کارایی مغز می‌شود. از قدرت عادت برای افزایش قدرت مغز نهایت استفاده را ببرید.
  • از زمان‌های پرت خود نهایت استفاده را ببرید: زمان‌های پرت و مرده مانند؛ زمانی که در اتاق انتظار نشسته‌اید، زمانی که به انتظار اتوبوس، قطار، هواپیما و... نشسته‌اید، زمانی که رانندگی می‌کنید و یا حتی زمانی که باغچه خود را مرتب می‌کنید و... زمان‌هایی که می‌شود با حل جدول، گوش کردن به یک موسیقی آرامش بخش، گوش دادن به یک سخنرانی در خصوص راز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و روش‌های موفقیت، آموزش یک زبان یا یک فن در هنگام رانندگی و مرتب کردن باغچه و... مغز خود را با گوش کردن به موارد انتخابی به فعالیت مثبت عادت دهید.

 

  • یک زبان جدید بیاموزید: یادگیری یک زبان جدید کارایی مغز شما را بیشتر و تمرکز آن را افزایش می‌دهد. همچنین به مغز شما کمک می کند تا با مفاهیم و دیدگاه‌های جدید آشنا شده و یا مسائل را با نگاه و تفکری جدید ارزیابی کند. این یکی از بهترین تمرین‌ها برای مغز است. 

 

  • استنشاق گیاهان معطر چون رزماری: عطر و بوی تیز رزماری ذهن و مغز شما را هوشیار و فعال می‌سازد.شاید می‌خواهید برای اثبات این مسئله منتظر تحقیقات محققان بمانید. این به خودتان مربوط است. اما تجربه به من ثابت کرده که بوی تند، رزماری مغز را بیدار و هوشیار می‌سازد. بنابراین اگر در باغچه خود رزماری دارید، آن را امتحان کنید، مطمئنا تجربه مرا تایید خواهید کرد.

 

  • تمرین تمرکز حواس کنید: تمرین تمرکز و پاک کردن ذهن، حتی برای مدت بسیار کوتاه، کارایی مغز را افزایش می‌دهد. سعی کنید، یاد بگیرید چگونه نگاه و توجه‌تان را از ذهن شلوغ و درگیر برگیرید. توجه و تمرکز به روی هر چیزی که شما را آزار می‌دهد از انرژی و کارایی مغز شما خواهد کاست. دور کردن توجه از انچه که شما را آزار می‌دهد نیاز به ممارست و تمرین دارد، ولی در نهایت این مسئله، آسان شده و خواهید دید که چقدر ذهن شما قوی‌تر شده است.

 

  • نوشتن: یکی از روش‌های خوب برای افزایش کارایی مغز است. یکی از روش‌هایی که به حافظه شما می‌گوید که چه چیز‌هایی مهم هستند و او باید آنها را فرا خواند. ادامه این تمرین برای بازیابی اطلاعات ذهن ساده‌تر خواهد شد. همچنین این روش به شما انسجام فکری و وضوح خواهد داد. این انسجام و وضوح فکری به خلاقیت و آنالیز توانایی‌های شما کمک خواهد کرد.

شروع به نوشتن کنید با هر ادبیاتی که دلتان می‌خواهد؛ شعر بنویسید، داستان بنویسید، خاطرات بنویسید، وقایع و اتفاقات روزانه را بنویسید یا حتی مشاهدات، خواب‌ها، احساسات و... خود را بنویسید.

  • از خوردن خوراکی‌های پر چرب و مضر خوداری کنید: چربی‌های مضر تحت عنوان روغن‌های سرخ‌کردنی امروزی دشمن سلو‌ل‌های مغز شما هستند. هضم و جذب اینگونه چربی‌ها بسیار سخت و به کندی در بدن صورت می‌گیرد. انباشته شدن این چربی‌ها در بدن و یا مصرف انرژی بسیار برای سوزاندن و هضم این چرب‌ها، باعث کاهش انرژی و کارایی مغز می‌شود.

بنابراین به جای خوراکی‌های پر چرب یا سرخ‌کردنی‌های مضر از سبزی، میوه، حبوبات و هر آنچه که باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما با کمترین انرژی می‌شود، استفاده کنید.

 

  • خوب بخوابید: تعریف یک خواب خوب حداقل و حداکثری دارد. به نسبت سن و کارایی بدن شما ممکن است، تغییر کند. با این وجود، به طور کلی برای حداقل، 5 ساعت خواب خوب در شبانه روز و برای حداکثر، 8 ساعت خواب راحت برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است. توجه کنید که کیفیت خواب بسیار مهمتر از کمیت آن است. همچنین، برای بیشتر افراد، خواب‌های کوتاه یا چرت‌های بعدازظهری موجب شارژ دوباره و بهبود کارایی مغز می‌شود.

 

  • خواندن سریع یا تند خوانی: بسیاری از محققان معتقدند که کارایی مغز شما با تند خوانی رابطه نزدیکی دارد. یعنی وقتی شما مطلب یا کتابی را سریع می‌خوانید مغز خود را وادار به پردازش سریع برای یادگیری و حفظ مطالب بیشتر در زمان کمتر می‌کنید. این خود در واقع یک تمرین بسیار عالی برای افزایش کارایی مغز است.

 

  • عادت خوردن صبحانه: کسانی که صبحانه نمی‌خورند قند خونشان به سطح پائین تری افت می‌کند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی می‌شود. با خوردن یک صبحانه خوب و مناسب سوخت کافی و انرژی کافی برای کارایی و قدرت مغز خود فراهم کنید. قند و شکر را از صبحانه خود حذف یا به حداقل برسانید. مصرف زیاد قند و شکر جذب پروتئین مواد خوراکی را متوقف کرده و منجر به سوء تغذیه و  اختلال در رشد و کارایی مغز می‌شود.




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: مغز ، کارایی مغز ، افکار مثبت ، تند خوانی ، خواب خوب ، تمرکز ، گیاهان معطر ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 24 تیر 1393 06:08 ق.ظ

تکامل مغز

سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 08:47 ب.ظ

نویسنده : تینا سپاسی

 این مقاله تکامل مغز را بررسی می کند !
برای دریافت آن می توانید از یکی از سرور های زیر دانلود کنید :
 server 1
 server 2



دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: تکامل مغز ، تکامل ، هومو ارکتوس ، هومو هابیلیس ، لُب فرونتال ، لایه ها تکاملی مغز انسان -پال مک لین-مغز خزندگانی-نئوکورتکس-پریمات-لیمبیک-کورتکس- ،
آخرین ویرایش: شنبه 3 اسفند 1392 09:58 ب.ظ

تکامل پستانداران

شنبه 20 اردیبهشت 1393 09:51 ب.ظ

نویسنده : تینا سپاسی
ارسال شده در: می دونستی ؟؟ ، گلبول سفید ، گزارش کار ،

براساس یک نظریه جا افتاده ظهورپستانداران ارتباط مستقیمى به محو شدن دایناسورها از صحنه طبیعت ‏داشت اما ابرشجره که از پستانداران تهیه شده، چنین ارتباطى را زیر سوال ‏مى‌برد و براین اساس انقراض دایناسورها محدودیت حاکم بر پستانداران هم دوره دایناسوها را حذف کرد وبستر مناسبی جهت تكامل آنها و پیدا شدن سر وكله گونه‌های حیرت‌انگیزی از آنها فراهم نمود....
این مقالهرو می توانید از یکی از سرورهای زیر دانلود کنید :



دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: نان بوتسوانا-پاکا-لئوپن-ساوانا Savannah -خرس قطبی خاکستری -بیفالو Beefalo -ولفین-شیببر (لایگر) - زِبـرویـد -گرگی-هیبرید-Volaticotherium-قدیمی‌ترین پستاندار پرنده ،
آخرین ویرایش: یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 11:00 ب.ظ



تعداد کل صفحات : 19 1 2 3 4 5 6 7 ...